22 december 2022

Kerst-In 2022

Vrijdag 16 december was het eindelijk zover. Na twee jaar coronabeperking konden we met ruim 45 Stratumse KBO leden genieten van een ontspannen, gezellig en sfeervol Kerstsamenzijn. Rond elf uur verzamelden de gasten zich in de grote zaal van senioren steunpunt 55+ De Jaguar.

De meesten konden zelfstandig komen. Anderen werden gebracht en gehaald met de Witte Raaf.
Twee noviteiten dus, een nieuwe locatie en de inzet van de Witte Raaf. Beide zijn ons heel goed bevallen. We danken hen hartelijk voor hun fijne samenwerking.

De viering was heel geslaagd. Alle deelnemers konden om te beginnen even heerlijk buurten onder het genot van koffie/thee met een lekkere kerstkoek. Rond kwart voor twaalf nam voorzitter Wim Boselie het woord voor het moment van bezinning. Hij heette iedereen welkom en gaf het woord aan mede bestuurslid Thijs Stroeks, die het gedicht “Heilige beweging” van Kris Gelaude voordroeg.

Dit viel erg in de smaak. Velen wilden het graag nog een keer lezen. Zie daarvoor de volgende pagina. Wim Boselie nam ons mee in de thematiek van blijheid, verlies en verdriet. Allen luisterden aandachtig. Wim wenste tenslotte eenieder een heel fijn kerstfeest en, ook al lijkt de wereld momenteel op zijn kop te staan, een heel gelukkig en gezond 2023 toe.

Voor wie wilde werden de kopjes nog een keer gevuld. Dit was een mooi moment om de nieuwe website van www.kbo-stratum.nl te lanceren. Thijs Stroeks stelde de webmaster, dhr. Harrie Boelen voor, en presenteerde de inhoud van de site. Daarbij werd ook nog een keer extra aandacht gevraagd voor de noodzakelijke uitbreiding van het aantal vrijwilligers en bestuursleden. Het bestuur bestaat uit vijf leden die tevens het totaal van de vrijwilligers vormt. De functie van penningmeester en secretaris is vacant.

De karretjes met de heerlijke kerstlunch waren al binnen gereden en we konden lekker gaan eten. De soep, broodjes en het kerstbrood smaakten goed. Eenieder was voldaan en had voldoende energie om te gaan kienen.

Wim Boselie nam plaats aan de omroeptafel en las ontspannen en duidelijk de nummers op. Iedereen deed serieus en met humor mee. Jan Rooyakkers en Stelly Jansen, beiden bestuurslid, keken met de gasten mee en hielpen waar nodig. De eerste prijs ging naar onze voormalige voorzitter Frans de Wit. Er zouden nog veel prijswinnaars volgen. Rond kwart voor drie werd er een glaasje, o.a. een advocaatje geserveerd, en werd de inwendige mens getrakteerd op een lekker warme snack. De laatste kienrondes gingen vlot achter elkaar want er waren, met dank aan bestuurslid Jo Steijlen, nog aardig wat prijsjes te winnen.

Om kwart voor vier was de laatste rond gespeeld en kwamen de busjes van de Witte Raaf voorrijden om onze betreffende gasten weer naar huis te brengen. De voorzitter dankte alle gasten voor hun plezierige aanwezigheid. Hij dankte de vrijwilligers van De Jaguar voor de geweldige verzorging en de hulp, de vrijwilligers van de Witte Raaf werden bedankt voor hun plezierige medewerking en hij wenste eenieder “wel thuis”

Gedicht: “Heilige beweging” van Kris Gelaude
Met kleine aanpassing van Wim Kalb.

Niets is af.
Geen denken en
geen spreken.
De kleinste ster niet
aan de hemel.
En de oude boom niet
die bijna kreunend
weer zijn vruchten draagt.
Ook de senior
die voorbij komt
en die soms zijn tred vertraagt
omdat zijn pad
nog verder gaat.

Alles wat eens
tot leven werd geroepen
is bestemd om onderweg te zijn
en te veranderen.
Dat langzame gebeuren
van zich open vouwen
om tastend te gaan groeien
en zich telkens te herscheppen
vanuit de ingeboren kern.

Laat mij het noemen:
de heilige beweging
van het worden.

Klik hier voor de foto’s